Ciclo de palestras: Statistical Process Control using STATIS method

O Ciclo de Palestras do Departamento de Estatística da Universidade Federal da Bahia convida todos os interessados para o seminário do Professor Danilo Marcondes Filho

Título: Statistical Process Control using STATIS method

Resumo:  Industrial batch processing is widely used in a number of areas of industrial production. In such processes, simultaneous and real-time measurements are taken from different process variables and large databases become thus available, enabling the precise monitoring of industrial operations. Data emerging from batch processes present special characteristics, like dynamic features, nonlinearity of data, non-gaussian data, etc; and there is therefore a growing interest in the development of customized multivariate control charts for their monitoring. Here we investigate an approach that uses control charts based on the STATIS method (from French: Structuration des Tableaux A Trois Indices de la Statistique), an exploratory technique for measuring similarities between data sets. Data are arranged in such a way that the monitoring along time is prioritized.  The methodology easily allows a nonparametric on-line monitoring of complex batch processes in time, in situations where a large number of variables are present. The good performance of this approach is illustrated using simulated data.

Data: 17/03/2017

Horário: 11:00hs

Local: Auditório do Instituto de Matemática e Estatística da UFBA

Minicurrículo:  Graduado em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) em 1993, realizou mestrado e doutorado em Engenharia de Produção na UFRGS, com término em 2001 e 2009, respectivamente. Foi professor da Faculdade Monteiro Lobato entre 2005 e 2006, e professor da Universidade do Vale do Rio dos Sinos de 1997 até 2008. Desde 2008 é professor adjunto do Departamento de Estatística da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência acadêmica na área de probabilidade e estatística aplicada ao Controle Estatístico do Processo.