k-Modified Power Series Distributions

Resumo: In this work, we present a distribution family for count data called k-Modified Power Series, which is an extension of the Zero-Modified Power Series distribution family. This extension consists in modifying the probability of observing k of each Power Series distribution, enabling the new k-modified distribution appropriately accommodate datasets which have any amount of observations k (for instance, k-inflated or k-deflated datasets). This work also describes the properties and particularities of the new distribution family for count data. The parameters of the distribution are estimated via maximum likelihood method and the new family is used to analyze real datasets. We emphasize that the new distribution family can accommodate sets of count data without any previous knowledge on the characteristic of k-inflation (-deflation) present in the dataset.

Local: Sala 12 do IME

Link da palestra:

Minicurrículo: A Profª Katiane S. Conceição é Bacharel em Estatística pela Universidade Federal da Bahia (2006), bolsista de iniciação científica (CNPq e FAPEX), atuando no Instituto de Saúde Coletiva da UFBA. Mestre em Biometria e Estatística Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2008), bolsista CAPES, com dissertação desenvolvida na área de Modelagem Estatística e Computacional, na qual considerou os seguintes temas: relação espécie-área, diversidade de espécies, modelos estocásticos e de regressão. Doutora em Estatística pela Universidade Federal de São Carlos (2013), bolsista FAPESP, com tese desenvolvida na área de Inferência e Modelos de Regressão, na qual considerou, principalmente, o tema: Modelos de Regressão para Dados de Contagem. Atualmente é professora doutora da Universidade de São Paulo, campus São Carlos. Áreas de interesse para pesquisas: Distribuição Série de Potência; Modelos de Regressão para Dados de Contagem; Inferência Bayesiana; Estatística Computacional; Estatística Aplicada.

Professora Katiane S. Conceição
Departamento de Matemática Aplicada e Estatística do ICMC-USP